ENDODONTİ

Endodonti; dişlerde herhangi bir nedene bağlı olarak; derin çürükler, diş kırıkları, çatlak diş, periodontal problemler vb. sonucu dişin tekrar fonksiyon kazanması amacıyla sinir dokularının çıkarılıp yerine dokularla uyumlu bir materyal ile değiştirilmesini amaçlayan ana bilim dalıdır.

Dişin mine ve dentin tabakalarının altında pulpa olarak adlandırılan, dişin canlılığını sağlayan damar sinir paketinin bulunduğu bir bölüm bulunur. Kanal tedavisi ile bu damar sinir paketinin bulunduğu diş bölümü, endodontik aletler ile temizlenip şekillendirilir ve steril hale getirilen alan tekrar doku dostu materyal ile doldurulur ve tedavi tamamlanır.

Kanal tedavisine ihtiyaç duyan hastalarımız genelde ağrı ve sıcak hassasiyeti şikâyetinde bulunur. Perküsyonda (dişe dikey yönde vurulması) hasta ağrı duyar. Ağrı belirtisi vermeyen dişler ölmüştür ve kök ucunda lezyon meydana gelmiştir. Bu tip vakalarda teşhis yüzde şişme ve röntgen alımı sonucu bulunur. Bu nedenle hastalarımız dişlerinde bir problemi hissettiği anda diş hekimlerinden kısa sürede profesyonel yardım almalıdır. Aksi takdirde gecikmiş tedaviler diş kayıpları ile sonuçlanır. Geç kalınmış problemler, ileride daha maliyetli tedavilere mahal vermektedir.

SORU-CEVAP

Kanal tedavisi nasıl yapılır?

Kanal tedavisi, ağrı hissedilmemesi için ilk olarak lokal anestezi uygulaması ile başlar. Sonrasında ağrıya sebep veren durum ortadan kaldırılır; çürük varsa çürük temizlenir, kırık parça varsa çıkarılır. Bu sayede sinirlere ulaşılır ve diş kökündeki sinir ve dokular temizlenir. Daha sonra kök ucuna kadar kök kanalı şekillendirilir. Ardından dişin mevcut durumuna göre ya pansuman yapılır ya da şekillendirilen kısım kanal dolgu malzemeleri ile doldurulur.

Kanal tedavisi kaç seans sürer?

Dişin durumuna göre tek seans tedavi yapılabileceği gibi birkaç seans süren tedaviler de olabilir.

Tek seansta bitmeyen tedavilerde açılan kanal nasıl korunmalıdır?

Seans aralarında kök içini ve kök ucunu iyileştirecek ilaçlarla pansuman yapılır.

Kanal tedavisi boyunca nelere dikkat edilmelidir?

Anestezinin etki süresi geçene kadar bir şey yenmemeli ve içilmemelidir. Diş kırıkları daha çok seanslar arasında görülmektedir. Bu sebeple seans aralarında tedavisi yapılan dişin olduğu bölgede sert yiyeceklerden ve sakız gibi yapışkan gıdalardan uzak durulmalıdır. Tedavi seansları arasında geçici dolgunun düşmemesine dikkat edilmelidir.

Kanal tedavisi sonrası ağrı olur mu?

Tedaviyi takip eden günlerde özellikle ilk 2-3 günlük periyotta dişin üzerine bastırıldığında hafif bir ağrı olması normaldir. Geçen günleri takiben bu durum normale dönecektir.

Başarısız kanal tedavileri nasıl anlaşılır?

Başarısız bir kanal tedavisini yemek sırasında dişlerde ağrı, spontane ağrı, kök ucunda şişlik ve kızarıklık belirtilerinden anlayabiliriz. Tedavi sırasında temizlenmeyen sinir dokusu kaldıysa, kök kanal dolgusunun ve üst dolgusunun yeterli yapılmadığı durumlarda kanal içerisine mikroorganizmaların sızmasıyla, tedavi sırasında perforasyon ya da kırıkların oluşmasıyla kök kanal tedavisinin başarısızlığından bahsedilir.

Kanal tedavisi tekrarı nedir?

Başarısız kanal tedavisi yenilenerek tedavi tekrarlanır. Steril koşullarda ve doğru yapılmış kanal tedavilerinde başarı oranı %90-95 arasındadır.

Kanal tedavisinden korkmalı mıyım?

Kayaşehir Seramik Dental Ağız ve Diş Sağlığı Polikliniği olarak en sık karşılaştığımız sorulardan birisi, daha önce yaşanmış tatsız tecrübeler ve toplumun büyük bir bölümünde bu korku mevcut. İyi bir şekilde yapılan teşhis ve tedavi planlaması, gelişen anestezi teknikleri ve ilaçları, ağrısız kanal tedavisini mümkün kılıyor.

Tüm dişlere kanal tedavisi gerçekleştirilebilir mi?

Kanal tedavisi ile bazı dişlerin kurtarılması mümkün değildir. Kanallara girilememesi, köklerde mevcut olan kırıklar, yeterli kemik desteğinin sağlanamaması ya da onarılamayacak derecede yitirilmiş olması başlıca nedenlerdir.